Snel zoeken:
De bijenkorf van een evangelische boekhandel



Gewoon en toch ook weer niet
Een evangelische boekhandel is in veel opzichten niet heel anders dan een gewone boekhandel. Er komen klanten binnen en die kopen boeken. In de praktijk blijkt dit allemaal trouwens niet vanzelf te gaan. Er komt nogal wat bij kijken. In het zogenaamde koopproces spelen veel factoren een rol: een groot aantal overwegingen en handelingen door een klant zullen uiteindelijk tot een aankoop leiden. Een evangelische boekwinkel is echter meer dan een gewone boekhandel. Er gebeuren dan ook ongewone dingen die te maken hebben met de bijzondere doelstelling van zo'n winkel: geloofsopbouw door goede lectuur. Er vinden geregeld bemoedigende contacten en goede gesprekken plaats.

Locatie
Er komen als het goed is klanten binnen. Maar dat gaat niet vanzelf. Potentiële klanten (voor een evangelische boekhandel zijn dat voornamelijk christenen) moeten de winkel kennen. De naam en de locatie moeten bekend zijn. De winkel moet ook een beetje gunstig gelegen zijn: niet te ver weg, goed te bereiken, liefst met parkeerruimte in de buurt. Het is ook een voordeel als de winkel bij andere goedbezochte winkels in de buurt ligt. Veel evangelische boekhandels zijn gevestigd op zogenaamde B-locaties: niet heel druk en daarom ook niet heel duur, maar ook niet te veel achteraf.

Klantengroepen
Zoals gezegd zijn de meeste klanten van evangelische boekhandels christen. De meerderheid van hen is vrouw. De 'gemiddelde klant' is van het vrouwelijk geslacht en tussen de vijfentwintig en de vijftig jaar.
Verreweg de meeste bezoekers komen als particuliere klant: om zelf iets te kopen. Een klein deel komt namens een kerk of school. Ook zijn er klanten die wederverkoper zijn. Zij verkopen thuis of in hun kerk via een zogenaamde boekentafel boeken aan derden. Op die manier worden goede boeken onder de aandacht van nog meer mensen gebracht. Het zal duidelijk zijn dat onder de eerste groep klanten, de particulieren, er het meest gewinkeld wordt. Mensen vinden het leuk om rond te kijken of er iets van hun gading is. Boekenliefhebbers houden graag bij wat er nieuw verschenen is en of er nieuwe ontwikkelingen zijn in de genres waarin zij geïnteresseerd zijn.

Kasten
Vooral voor klanten die even rustig willen rondkijken is de indeling van de winkel heel belangrijk. Zij moeten zonder moeite hun favoriete boekenkast in de winkel kunnen vinden, ook als ze er voor het eerst zijn. Liefhebbers van romans moeten bij binnenkomst in de winkel in één oogopslag zien waar ze moeten zijn. De Fakkel heeft de boeken in groepen ingedeeld, een logische ordening die structuur en houvast biedt aan klanten en medewerkers. De aanduidingen van de belangrijkste categorieën staan duidelijk vermeld op de bovenzijde van de boekenkasten.

Route
Elke winkel heeft zijn route: het denkbeeldige 'weggetje' door de winkel dat de bezoekers in de meeste gevallen bijna automatisch zullen kiezen. Dit looppad wordt bepaald door de vorm van de ruimte en de plaats van de deur, maar ook door de opstelling van de kasten en ander meubilair. Ook de verlichting en zelfs de vloerbedekking kunnen een belangrijke rol spelen.
Bij het inrichten van de winkel is het zaak om hier goed rekening mee te houden. Sommige soorten boeken moeten 'voor het grijpen' staan: aan de hoofdroute en liefst op een goed zichtbare hoogte in de kast. Dat geldt met name voor populaire categorieën (bijvoorbeeld romans) en voor boeken waar bezoekers graag in neuzen (geschenkboeken).
Uiteraard kunnen niet alle boeken op de meest ideale plaats in de winkel staan. Dat hoeft ook niet. Boeken waar klanten heel gericht voor komen, mogen wat verder achterin de winkel staan. Boeken waar wat minder vraag naar is mogen wat lager of juist hoger in de kast staan.

Sfeer en verleiding
Verkopen is verleiden, wordt wel eens gezegd. Daarmee wordt dan bedoeld dat een potentiële klant tot een aankoop moet worden overgehaald. Bij een koopbeslissing spelen emoties een belangrijke rol. Dat geldt ook voor de verkoop van christelijke boeken. Het is een feit dat de boekhandelaar de verkoop actief kan sturen. Hij kan de winkel gezellig maken door het interieur, de verlichting en het draaien van muziek. Dat kan allemaal bijdragen aan het doel: goede boeken verkopen. Het is ook belangrijk om extra waardevolle boeken een goede plaats in de winkel te geven. Goed in het zicht, bijvoorkeur frontaal gepresenteerd, dat wil zeggen: met de voorkant naar voren en niet alleen maar de rug zichtbaar. Goede verkopers van goede boeken kunnen hun klanten attenderen op wat belangrijk en opbouwend is. Niets werkt zo verkoopbevorderend als een enthousiaste boekverkoper.

Christelijke sfeer
De sfeer die in een evangelische boekhandel gewenst is, gaat nog een beetje verder. Behalve de normale professionele klantgerichtheid die je in elke winkel verwacht, mag het in een evangelische boekhandel ietsje meer zijn. Vriendelijkheid, servicegerichtheid, betrokkenheid op de klant en bij het assortiment. Persoonlijk waar nodig en professioneel waar gewenst. Correctheid in uiterlijk en optreden moet gewoon altijd.
Medewerkers van een evangelische boekhandel zijn zelf christen, en dat mag (moet) gemerkt worden. Hun manier van optreden moet getuigen van het geloof in Christus. Soms is er een gelegenheid om daarvan ook met woorden te getuigen.

Kassa
Misschien wel de belangrijkste plaats in de winkel is de kassa. Niet omdat daar het geld binnenkomt (wat natuurlijk wel een essentiële voorwaarde is voor het bestaan van een boekwinkel), maar omdat daar de meeste contacten met klanten plaatsvinden. Bijna alle bezoekers komen bij de balie ('toonbank') waar de kassa staat. Vaak om iets af te rekenen of om iets te vragen. De uitgelezen plaats om heel speciale artikelen een plekje te geven is bij de kassa: pas verschenen boeken of cd's waarvoor een grote belangstelling verwacht mag worden, of een speciale aanbieding.
De verkoopbalie is de plaats waar advies en productinformatie gegeven wordt, waar service verleend en een luisterend oor geboden wordt. Soms kan iemand bemoedigd worden. Hier vindt plaats waar het allemaal om gaat: het contact met medechristenen en belangstellenden om geloofsopbouwende lectuur en goede muziek aan te reiken.

-------------------
Brochure: Vijfentwintig jaar bouwen, jubileumboek ter gelegenheid van vijfentwintig jaar stichting WatZegtDeBijbel: geloofsopbouw door bijbelcurssussen en goede lektuur.
Tekst: Ernst Zwart.
Internet WatZegtDeBijbel: > www.watzegtdebijbel.nl
Internet De Fakkel: > www.fakkel.nl
-------------------